Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Stoppa Nacka Kommuns exploatering av naturområden och bygge av industri i Igelboda/Fisksätra
    Den 18 mars 2024 fattade ett enigt kommunfullmäktige i Nacka beslut om att avslå försäljningen av Igelbodatomterna! Ett beslut fattades också om att se över om området i framtiden kan få ett ökat skydd mot exploatering genom till exempel Nackas målsättning om 30% grönt.
    1 376 Underskrifter
    Skapad av Samordnare “NEJ till industriområde i Igelboda” Picture
  • 9 917 Underskrifter
    Skapad av Hyresgästföreningen Malmö
  • Ge fan i Folkteatern
    Folkteatern blir kvar i minst tio år efter ett nytt hyreskontrakt slutits med Folkets hus. En seger för det levande kulturlivet värd att fira! Läs mer: https://www.instagram.com/p/CzN7NA0OiR6/
    15 706 Underskrifter
    Skapad av En orolig Göteborgare
  • Vunnen kampanj: Stoppa utvisningen av Znar
    🎉 Vi vann – Znar får stanna i Sverige! I onsdags, den 19 oktober fick vi äntligen beskedet: Migrationsverket beviljar Znar tillfälligt uppehållstillstånd på 10 månader. Vi vet inte säkert vad som händer därefter, men nu har Znar tio månader då han kan sova tryggt. Förhoppningsvis finns goda chanser till förlängning av uppehållstillståndet därefter. Se videon där Znar och hans man Tage äntligen får krama om varandra i frihet: https://www.instagram.com/p/CjrvTucj9dw/ Beskedet kom bara några dagar efter att migrationsverket äntligen släppt Znar ur förvaret i Märsta utanför Stockholm. Dit hade han tvångsförflyttats sedan han hotats för sin homosexualitet av en annan intagen på förvaret i Göteborg. De sista veckorna i förvaret spenderade Znar alltså 50 mil från sin man och alla han känner, han var ännu mer isolerad och ensam än tidigare, medan de som hotat honom fick stanna på förvaret i Göteborg. Men vi gick samman och uppmanade migrationsverket att inte straffa offret på det här sättet. Över 100 personer twittrade att Znar borde få komma hem till sin man istället för att sitta i Märsta. Vi har skrivit debattartiklar och hållit manifestationer i flera städer, bland annat Znars hemstad Borås. Och för en vecka sedan gav allt slit äntligen resultat när vi och Tage fick se Znar kliva av tåget på Göteborgs centralstation. Vi som startat namninsamlingen vill tacka alla som skrivit under, twittrat, protesterat och kämpat för Znar på andra sätt. Motstånd lönar sig! Nu är Znar där han ska vara - hemma hos Tage, katterna och papegojan i Borås.
    5 889 Underskrifter
    Skapad av Nicklas Karlsson
  • Rädda Liseberg från utförsäljning!
    Moderaterna och Liberalernas ordförande tar avstånd från toppliberalens utförsäljningsplaner: https://www.dn.se/sverige/moderaternas-ledare-bra-att-ha-liseberg-under-demokratisk-kontroll/ Det är en storseger för Göteborg!
    1 612 Underskrifter
    Skapad av MittSkifte - mer än en namninsamling Picture
  • Stoppa vräkningen av barn som förlorat sina föräldrar
    Efter en framgångsrik kampanj bestämde sig Signalisten att lösa så Dan-Michael kan bo kvar i lägenheten. Tack för att du engagerat dig! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0G339B/gladjebeskedet-dan-michael-far-bo-kvar-i-lagenheten
    9 747 Underskrifter
    Skapad av Rebecca Sparrman
  • Nej till hyreschock genom Stockholmshyra
    Stockholmshyror stoppades tack vare ihärdiga protester och kraftfullt kampanjande. Elin Gauffin från nätverket Nej till marknadshyra säger till Flamman: – Det känns otroligt bra. Det är häftigt att hyreskampen varit så framgångsrik i år, med mycket proteströrelser underifrån. Bostaden är så central i människors liv och nu har vi kunnat komma ut med budskapet att det lönar sig att kämpa, säger Elin Gauffin, en av samordnarna för kampanjen Nej till marknadshyra, som samlar över 80 organisationer. http://flamman.se/a/splittrat-om-stockholmshyrorna-nu-skrotas-projektet
    8 548 Underskrifter
    Skapad av Nej till Marknadshyra Picture
  • #mätpollen
    Astma- och allergiförbundet jublar över räddade pollenmätningar! Astma- och Allergiförbundet har under många år drivit frågan om att det behövs mer resurser och en nationell samordning av pollenmätningarna. Att systemet är bräckligt blev tydligt vid årsskiftet när mätningarna i norra Sverige lades ned. Idag stod det klart att regeringens budgetproposition innehåller en satsning på 15 miljoner årligen för att säkra pollenmätningarna i hela landet på lång sikt. – Det är ett mycket välkommet besked. Vi är så glada att regeringen lyssnat på alla de pollenallergiker som dagligen använder prognoserna för att planera sin medicinering och sin vardag. Detta visar att det går att göra skillnad när vi är många som går ihop, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet. Tack för att du skrev under! Läs hela pressmeddelandet här: https://pressrum.astmaoallergiforbundet.se/pressreleases/astma-och-allergifoerbundet-jublar-oever-raeddade-pollenmaetningar-3126957
    6 365 Underskrifter
    Skapad av Astma- och Allergiförbundet Picture
  • Stoppa utbyggnaden av Preemraff i Lysekil!
    Efter flera års kampanjande drog till slut Preem tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet. En stor seger för oss och för klimatet!
    33 656 Underskrifter
    Skapad av Sara Rebecka Ivarsson