Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Inga kontrollanter i kollektivtrafiken
    SL pausar biljettkontroller efter svidande kritik hälsar de via SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trafikregionrad-biljettkontroller-pausas-i-kollektivtrafiken Nu vill vi höra samma sak från Västtrafik, Skånetrafiken och alla annan kollektivtrafik som har ambulerande kontrollanter!
    495 Underskrifter
    Skapad av Mitt Skifte
  • Låt Corona stoppa Aurora
    Sveriges Radio, Militärövningen Aurora skjuts upp, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7445196
    641 Underskrifter
    Skapad av Patrik Lorentzson Picture
  • Gärna applåder men först lön för mödan, aktivera krislägesavtalet nu!
    * * * UPPDATERING * * * SEGER! SKR och Sobona aktiverar krislägesavtalet i Region Stockholms intensivvårdsverksamhet. Det är inget bra avtal på något sätt gällande återhämtning utan det handlar helt enkelt om att få ersättning i en omöjlig situation, att man i alla fall ska få betalt för de insatser som görs, säger Jane Stegring Olsson, vice avdelningsordförande i Vårdförbundet, Stockholm. Nu gäller det att se till att arbetsplatser där avtalet inte aktiverats följer arbetstidslagen. Om så inte är fallet behöver vi kraftsamla igen så krislägesavtalet aktiveras där. * * * UPPDATERING KLAR * * *
    6 589 Underskrifter
    Skapad av Vårdförbundet Avdelning Stockholm Picture
  • 45 Underskrifter
    Skapad av Lisa Gemmel
  • Inga coronabussar i Stockholm!
    NYA REGLER FÖR KOLLEKTIVTRAFIKEN Även kollektivtrafiken berörs av nya regler. Operatörerna ska köra tillräckligt med turer för att undvika trängsel. – Att ställa in kollektivtrafik för att frigöra resurser är inte acceptabelt. Vi vill också att man ser över och begränsar antalet passagerare per fordon, säger Carlson. Inför den stundande påsken uppmanar Hallengren rådet om att stanna hemma. – Du ska inte resa till en annan region och därmed riskera att belasta sjukvården https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7eVL/nya-riktlinjer-for-matbutiker-idrotten-och-kollektivtrafiken
    493 Underskrifter
  • Inga skattemedel till Volvo vid utdelning av 9 miljarder till aktieägarna
    Kortfattat: 30/3 2020 förbjöd riksdagen aktieutdelningar i företag som får statligt stöd under coronakrisen. Det gäller inte bara Volvo utan alla företag som har samma aktiefest planerad. Det är en stor seger för vår rörelse. Hela bilden: 30/3 2020 beslutade riksdagens finansutskott att försöka sätta stopp för aktieutdelningar i företag som får statligt stöd under coronakrisen. Det är en viktig seger med lite viktiga detaljer vi måste ha kolla på: Riksdagen ger Tillväxtverket i uppdrag att säkerställa att det blir verklighet. Om Tillväxtverket är för mesiga i sin tolkning och ger företag som vräker pengar över aktieägare stöd är riksdag och regering redo att stifta hårdare lagar. För det som hänt nu är att riksdagen gjort vad den kunnat på kort tid och det kan behövas ytterligare skärpningar framöver. Det blir verkligt intressant om Tillväxtverket nekar ett företag stöd och sen tar det till domstol. Här kommer vi in för företagen måste veta att de har folket mot sig om de försöker slingra sig ur detta och hitta kryphål. Vi kan inte sluta kämpa för att vi ska ta detta hela vägen i mål. Men idag firar vi en storseger.
    15 006 Underskrifter
    Skapad av Michael Palmquist Picture
  • Bevara RCS-bowlen
    Politikerna backar, bowlen är räddad! https://www.dn.se/sthlm/politiker-i-bromma-ville-riva-unik-skejtpark-raddas-av-proteststorm/?fbclid=IwAR0INQsiVEPEGNCLnWljU9LZkS9rw8LDVICqoyIUy6QpB1dv0XbxlUVYqIA