Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Full förtroendetid för lärare under corona nu!
    Jag hör flera skolor som hör av sig nu om att de får full förtroendetid. Vi kommer nog aldrig få bekräftelse för att det var på grund av oss och denna namninsamling men var så säker att det är precis sådant här som gör att bollar hamnar i rullning. Vi lyckas, kommun för kommun! Läs mer: https://twitter.com/aleskytte/status/1324291124777885697 Mininstern stod bakom kravet: https://www.lararen.se/nyheter/arbetstid/anna-ekstrom-ingen-ska-tvingas
    9 640 Underskrifter
    Skapad av Alexander Skytte
  • Äldrediskriminering - stoppa bussböter för pensionärer
    Nu har kontrollanterna fått instruktioner om att inte bötfälla äldre med gamla telefoner: https://www.mitti.se/nyheter/sl-pensionarer-med-gamla-mobiler-kan-slippa-boter/reptjw!Z0w0FVCivMR8cVTT0VqBqg/
    151 Underskrifter
    Skapad av MittSkifte - mer än en namninsamling
  • Rädda vegoburgaren!
    Vegoburgaren är räddad! Läs mer: https://tidningensyre.se/2020/23-oktober-2020/vegoburgare-far-fortsatta-kallas-burgare/
    1 041 Underskrifter
    Skapad av MittSkifte - mer än en namninsamling
  • Stoppa det danska bajsvattnet!
    * Uppdatering 3 * Danska bajsvattenutsläppet sköts upp – nu ställs det in helt Det planerade utsläppet av danskt avloppsvatten skapade stora rubriker på båda sidor av Öresund och i sista stund sköts det upp till hösten. Nu meddelar Köpenhamns överborgmästare att man kommit överens med avloppsföretaget Hofor om en annan lösning. Läs mer här: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-02/danska-bajsvattenutslappet-skots-upp-nu-stalls-det-in-helt * Uppdatering 2 * Dansk media avslöjar nu att Köpenhamn släppt ut 35 miljarder liter bajsvatten de senaste fyra åren. En rad danska partier är upprörda och kräver att regeringens miljöminister reagerar. Kampanjen är inte över utan har bara blivit större! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481330 * Uppdatering 1 * Bajsvattnetustläppet stoppas tillfälligt. Efter påtryckningar från den danska regeringen har den ansvariga kommunen lovat att pausa utsläppet till i höst och utreda om det helt kan stoppa bajsvattnet från att forsa ut i havet. Kampanjen är alltså inte vunnen men vi har fått en viktig delseger. Nu måste vi fortsätta kämpa. Sekunden de tror att vi inte tittar på dem kommer de tro att faran är över. Läs mer: https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-partier-vill-stoppa-bajsutslappet-1/
    10 501 Underskrifter
  • Jag rasar mot ICA:s nya bonussystem - gör det du med!
    Ica backar! De sänker gränsen för bonus till 1 000 kronor två månader i rad. Det hade inte skett om inte tusentals skrev under uppropet och Aftonbladet satt det på löpet! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pL5mE1/tusentals-i-ny-protest-mot-ica-snalt-mot-aldre https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/70gGn4/ica-backar-om-bonusen--gransen-sanks
    11 550 Underskrifter
    Skapad av Robin Zachari
  • Stoppa utbyggnaden av Preemraff i Lysekil!
    Efter flera års kampanjande drog till slut Preem tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet. En stor seger för oss och för klimatet!
    33 648 Underskrifter
    Skapad av Sara Rebecka Ivarsson
  • Vi vill ha Tornväktaren kvar i Ystad
    Tornväktaren får tillbaka jobbet efter beslut i Arbetsdomstolen! https://www.sac.se/LS/Malm%C3%B6/Pressmeddelanden-och-uttalanden/Pressmeddelande-Tornv%C3%A4ktaren-f%C3%A5r-tillbaka-jobbet-efter-beslut-i-Arbetsdomstolen!-2020-08-19
    608 Underskrifter
    Skapad av Carina Söderberg
  • Gör Blodstensskogen till ett naturreservat!
    Delseger för Blodstensskogen! Byggplanerna i Blodstensskogen stoppas av mark- och miljödomstolen. Anledningen är att kommunen inte gjort någon miljökonsekvensanalys. Nu får vi se vad kommunen gör. Men en sak är säker. Kampen är inte över innan Blodstenskogen blir en del av Stadsskogens naturreservat. SVT, Domslut räddar Blodstensskogen – men bara tillfälligt, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/domslut-raddar-blodstensskogen-atminstone-tillfalligt
    2 916 Underskrifter
    Skapad av Sandra Hellstrand
  • Stoppa SJ:s Corona Express
    SJ ändrar efter kritiken sitt bokningssytem! https://www.gp.se/nyheter/sverige/sj-f%C3%A4rre-bokningsbara-platser-p%C3%A5-t%C3%A5gen-1.31379700
    160 Underskrifter
    Skapad av Robin Zachari
  • Tack brev till Mattias Liedholm
    Tackbrev skickats till berörd person.
    1 651 Underskrifter
    Skapad av Raof Attar