Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Ingen helikopterjakt på älg i Västerbotten!
    Länsstyrelsen säger nej till älgjakt från helikopter: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lansstyrelsen-sager-nej-till-skyddsjakt-pa-alg-fran-helikopter
    721 Underskrifter
    Skapad av Elena Martinez
  • #mätpollen
    Astma- och allergiförbundet jublar över räddade pollenmätningar! Astma- och Allergiförbundet har under många år drivit frågan om att det behövs mer resurser och en nationell samordning av pollenmätningarna. Att systemet är bräckligt blev tydligt vid årsskiftet när mätningarna i norra Sverige lades ned. Idag stod det klart att regeringens budgetproposition innehåller en satsning på 15 miljoner årligen för att säkra pollenmätningarna i hela landet på lång sikt. – Det är ett mycket välkommet besked. Vi är så glada att regeringen lyssnat på alla de pollenallergiker som dagligen använder prognoserna för att planera sin medicinering och sin vardag. Detta visar att det går att göra skillnad när vi är många som går ihop, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet. Tack för att du skrev under! Läs hela pressmeddelandet här: https://pressrum.astmaoallergiforbundet.se/pressreleases/astma-och-allergifoerbundet-jublar-oever-raeddade-pollenmaetningar-3126957
    6 350 Underskrifter
    Skapad av Astma- och Allergiförbundet Picture
  • Stoppa utbyggnaden av Preemraff i Lysekil!
    Efter flera års kampanjande drog till slut Preem tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet. En stor seger för oss och för klimatet!
    33 651 Underskrifter
    Skapad av Sara Rebecka Ivarsson
  • Rädda Turköpsskogen
    https://www.hd.se/2021-04-28/jubel-nar-turskopskogen-raddas-blir-naturreservat?fbclid=IwAR3l78NYk8QS5Etqm2EuxAn6IhngpcdMSfXE41-sHaUVThs2BtqD3tHnAOA&redirected=1 Vi lyckades! Blir naturreservat, se länk ovan. ❤️
    2 091 Underskrifter
    Skapad av Patrik Rosenqvist
  • Nej till stängda parklekar och fritidsgårdar i Farsta
    Beslut togs om att låta fritidsgården vara kvar, Mitti.se nämner namninsamlingarna som ett kraftfullt protestverktyg: https://mitti.se/nyheter/fritidsgardar-besparing-soderort/?omrade=farstaskondal&view=app
    785 Underskrifter
    Skapad av Marre Mayr
  • Sälj inte ut Ekerö Bostäder!
    INGEN FÖRSÄLJNING AV ANDELAR I EKERÖ BOSTÄDER - http://malaroarnasnyheter.se/ingen-forsaljning-av-andelar-ekero-bostader/
    457 Underskrifter
    Skapad av Rose-Marie Rooth
  • Rebecka Le Moine for språkrör
    Vi visade upp för de som kunde rösta för nytt språkrör att stödet för Rebecka var stort. Ändå vann Märta, så nu måste vi tyvärr avsluta kampanjen
    410 Underskrifter
    Skapad av Anna Bokström
  • Stoppa det danska bajsvattnet!
    * Uppdatering 3 * Danska bajsvattenutsläppet sköts upp – nu ställs det in helt Det planerade utsläppet av danskt avloppsvatten skapade stora rubriker på båda sidor av Öresund och i sista stund sköts det upp till hösten. Nu meddelar Köpenhamns överborgmästare att man kommit överens med avloppsföretaget Hofor om en annan lösning. Läs mer här: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-02/danska-bajsvattenutslappet-skots-upp-nu-stalls-det-in-helt * Uppdatering 2 * Dansk media avslöjar nu att Köpenhamn släppt ut 35 miljarder liter bajsvatten de senaste fyra åren. En rad danska partier är upprörda och kräver att regeringens miljöminister reagerar. Kampanjen är inte över utan har bara blivit större! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481330 * Uppdatering 1 * Bajsvattnetustläppet stoppas tillfälligt. Efter påtryckningar från den danska regeringen har den ansvariga kommunen lovat att pausa utsläppet till i höst och utreda om det helt kan stoppa bajsvattnet från att forsa ut i havet. Kampanjen är alltså inte vunnen men vi har fått en viktig delseger. Nu måste vi fortsätta kämpa. Sekunden de tror att vi inte tittar på dem kommer de tro att faran är över. Läs mer: https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-partier-vill-stoppa-bajsutslappet-1/
    10 508 Underskrifter
  • Stoppa Naturvårdsverkets nya förslag om att tillåta allmän jakt på Ekorre och Hermelin i Sverige
    Allmän jakt på ekorre och hermelin stoppas: https://www.djurensratt.se/blogg/framgang-allman-jakt-pa-ekorre-stoppat-av-bland-andra-djurens-ratt?fbclid=IwAR0l1MzaCTzSKHMYydAVkmudQSY-D4315pSfVs4V0ogD-2riKohA7GA0oWY
    11 106 Underskrifter
    Skapad av Josefin Andersson
  • Gör Blodstensskogen till ett naturreservat!
    Delseger för Blodstensskogen! Byggplanerna i Blodstensskogen stoppas av mark- och miljödomstolen. Anledningen är att kommunen inte gjort någon miljökonsekvensanalys. Nu får vi se vad kommunen gör. Men en sak är säker. Kampen är inte över innan Blodstenskogen blir en del av Stadsskogens naturreservat. SVT, Domslut räddar Blodstensskogen – men bara tillfälligt, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/domslut-raddar-blodstensskogen-atminstone-tillfalligt
    2 958 Underskrifter
    Skapad av Sandra Hellstrand