Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Gör Blodstensskogen till ett naturreservat!
    Delseger för Blodstensskogen! Byggplanerna i Blodstensskogen stoppas av mark- och miljödomstolen. Anledningen är att kommunen inte gjort någon miljökonsekvensanalys. Nu får vi se vad kommunen gör. Men en sak är säker. Kampen är inte över innan Blodstenskogen blir en del av Stadsskogens naturreservat. SVT, Domslut räddar Blodstensskogen – men bara tillfälligt, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/domslut-raddar-blodstensskogen-atminstone-tillfalligt
    2 939 Underskrifter
    Skapad av Sandra Hellstrand
  • Full förtroendetid för lärare under corona nu!
    Jag hör flera skolor som hör av sig nu om att de får full förtroendetid. Vi kommer nog aldrig få bekräftelse för att det var på grund av oss och denna namninsamling men var så säker att det är precis sådant här som gör att bollar hamnar i rullning. Vi lyckas, kommun för kommun! Läs mer: https://twitter.com/aleskytte/status/1324291124777885697 Mininstern stod bakom kravet: https://www.lararen.se/nyheter/arbetstid/anna-ekstrom-ingen-ska-tvingas
    9 649 Underskrifter
    Skapad av Alexander Skytte
  • Stoppa det danska bajsvattnet!
    * Uppdatering 3 * Danska bajsvattenutsläppet sköts upp – nu ställs det in helt Det planerade utsläppet av danskt avloppsvatten skapade stora rubriker på båda sidor av Öresund och i sista stund sköts det upp till hösten. Nu meddelar Köpenhamns överborgmästare att man kommit överens med avloppsföretaget Hofor om en annan lösning. Läs mer här: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-02/danska-bajsvattenutslappet-skots-upp-nu-stalls-det-in-helt * Uppdatering 2 * Dansk media avslöjar nu att Köpenhamn släppt ut 35 miljarder liter bajsvatten de senaste fyra åren. En rad danska partier är upprörda och kräver att regeringens miljöminister reagerar. Kampanjen är inte över utan har bara blivit större! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481330 * Uppdatering 1 * Bajsvattnetustläppet stoppas tillfälligt. Efter påtryckningar från den danska regeringen har den ansvariga kommunen lovat att pausa utsläppet till i höst och utreda om det helt kan stoppa bajsvattnet från att forsa ut i havet. Kampanjen är alltså inte vunnen men vi har fått en viktig delseger. Nu måste vi fortsätta kämpa. Sekunden de tror att vi inte tittar på dem kommer de tro att faran är över. Läs mer: https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-partier-vill-stoppa-bajsutslappet-1/
    10 486 Underskrifter
  • Jag rasar mot ICA:s nya bonussystem - gör det du med!
    Ica backar! De sänker gränsen för bonus till 1 000 kronor två månader i rad. Det hade inte skett om inte tusentals skrev under uppropet och Aftonbladet satt det på löpet! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pL5mE1/tusentals-i-ny-protest-mot-ica-snalt-mot-aldre https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/70gGn4/ica-backar-om-bonusen--gransen-sanks
    11 519 Underskrifter
    Skapad av Robin Zachari
  • Upphäv beslutet om att ta 3,5 åringen från sin familj - LexLillaHjärtat
    Efter många om och men, turer fram och tillbaka, beslutade man sig till slut att pojken får stanna hos sitt familjehem där han bott sedan han var fem veckor gammal: https://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-besked-35-aringen-i-skane-far-stanna-i-familjehemmet
    19 499 Underskrifter
    Skapad av Ylva Fahl
  • Låt Corona stoppa Aurora
    Sveriges Radio, Militärövningen Aurora skjuts upp, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7445196
    648 Underskrifter
    Skapad av Patrik Lorentzson
  • Bevara RCS-bowlen
    Politikerna backar, bowlen är räddad! https://www.dn.se/sthlm/politiker-i-bromma-ville-riva-unik-skejtpark-raddas-av-proteststorm/?fbclid=IwAR0INQsiVEPEGNCLnWljU9LZkS9rw8LDVICqoyIUy6QpB1dv0XbxlUVYqIA
    1 588 Underskrifter
    Skapad av Joakim Eriksson Remmo
  • Stoppa Naturvårdsverkets nya förslag om att tillåta allmän jakt på Ekorre och Hermelin i Sverige
    Allmän jakt på ekorre och hermelin stoppas: https://www.djurensratt.se/blogg/framgang-allman-jakt-pa-ekorre-stoppat-av-bland-andra-djurens-ratt?fbclid=IwAR0l1MzaCTzSKHMYydAVkmudQSY-D4315pSfVs4V0ogD-2riKohA7GA0oWY
    11 094 Underskrifter
    Skapad av Josefin Andersson
  • Porta SD från förintelsens minnesdag
    Björn Söder kom inte till minnesstuden. Den officiella orsaken var att han var hemma med sjukt barn. Vi tror det var allt tryck som gjorde att han gjorde avvägningen att det inte var värt det. Nu måste vi se till att han och SD inte ens bjuds in nästa år!
    10 936 Underskrifter
    Skapad av MittSkifte - mer än en namninsamling