Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Rädda Turköpsskogen
    https://www.hd.se/2021-04-28/jubel-nar-turskopskogen-raddas-blir-naturreservat?fbclid=IwAR3l78NYk8QS5Etqm2EuxAn6IhngpcdMSfXE41-sHaUVThs2BtqD3tHnAOA&redirected=1 Vi lyckades! Blir naturreservat, se länk ovan. ❤️
    2 085 Underskrifter
    Skapad av Patrik Rosenqvist
  • Stoppa utbyggnaden av Preemraff i Lysekil!
    Efter flera års kampanjande drog till slut Preem tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet. En stor seger för oss och för klimatet!
    33 650 Underskrifter
    Skapad av Sara Rebecka Ivarsson
  • Nej till stängda parklekar och fritidsgårdar i Farsta
    Beslut togs om att låta fritidsgården vara kvar, Mitti.se nämner namninsamlingarna som ett kraftfullt protestverktyg: https://mitti.se/nyheter/fritidsgardar-besparing-soderort/?omrade=farstaskondal&view=app
    784 Underskrifter
    Skapad av Marre Mayr
  • Sälj inte ut Ekerö Bostäder!
    INGEN FÖRSÄLJNING AV ANDELAR I EKERÖ BOSTÄDER - http://malaroarnasnyheter.se/ingen-forsaljning-av-andelar-ekero-bostader/
    457 Underskrifter
    Skapad av Rose-Marie Rooth
  • Rebecka Le Moine for språkrör
    Vi visade upp för de som kunde rösta för nytt språkrör att stödet för Rebecka var stort. Ändå vann Märta, så nu måste vi tyvärr avsluta kampanjen
    410 Underskrifter
    Skapad av Anna Bokström
  • Stoppa det danska bajsvattnet!
    * Uppdatering 3 * Danska bajsvattenutsläppet sköts upp – nu ställs det in helt Det planerade utsläppet av danskt avloppsvatten skapade stora rubriker på båda sidor av Öresund och i sista stund sköts det upp till hösten. Nu meddelar Köpenhamns överborgmästare att man kommit överens med avloppsföretaget Hofor om en annan lösning. Läs mer här: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-02/danska-bajsvattenutslappet-skots-upp-nu-stalls-det-in-helt * Uppdatering 2 * Dansk media avslöjar nu att Köpenhamn släppt ut 35 miljarder liter bajsvatten de senaste fyra åren. En rad danska partier är upprörda och kräver att regeringens miljöminister reagerar. Kampanjen är inte över utan har bara blivit större! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481330 * Uppdatering 1 * Bajsvattnetustläppet stoppas tillfälligt. Efter påtryckningar från den danska regeringen har den ansvariga kommunen lovat att pausa utsläppet till i höst och utreda om det helt kan stoppa bajsvattnet från att forsa ut i havet. Kampanjen är alltså inte vunnen men vi har fått en viktig delseger. Nu måste vi fortsätta kämpa. Sekunden de tror att vi inte tittar på dem kommer de tro att faran är över. Läs mer: https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-partier-vill-stoppa-bajsutslappet-1/
    10 505 Underskrifter
  • Ingen helikopterjakt på älg i Västerbotten!
    Länsstyrelsen säger nej till älgjakt från helikopter: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lansstyrelsen-sager-nej-till-skyddsjakt-pa-alg-fran-helikopter
    717 Underskrifter
    Skapad av Elena Martinez
  • Stoppa Naturvårdsverkets nya förslag om att tillåta allmän jakt på Ekorre och Hermelin i Sverige
    Allmän jakt på ekorre och hermelin stoppas: https://www.djurensratt.se/blogg/framgang-allman-jakt-pa-ekorre-stoppat-av-bland-andra-djurens-ratt?fbclid=IwAR0l1MzaCTzSKHMYydAVkmudQSY-D4315pSfVs4V0ogD-2riKohA7GA0oWY
    11 104 Underskrifter
    Skapad av Josefin Andersson
  • Gör Blodstensskogen till ett naturreservat!
    Delseger för Blodstensskogen! Byggplanerna i Blodstensskogen stoppas av mark- och miljödomstolen. Anledningen är att kommunen inte gjort någon miljökonsekvensanalys. Nu får vi se vad kommunen gör. Men en sak är säker. Kampen är inte över innan Blodstenskogen blir en del av Stadsskogens naturreservat. SVT, Domslut räddar Blodstensskogen – men bara tillfälligt, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/domslut-raddar-blodstensskogen-atminstone-tillfalligt
    2 950 Underskrifter
    Skapad av Sandra Hellstrand
  • Full förtroendetid för lärare under corona nu!
    Jag hör flera skolor som hör av sig nu om att de får full förtroendetid. Vi kommer nog aldrig få bekräftelse för att det var på grund av oss och denna namninsamling men var så säker att det är precis sådant här som gör att bollar hamnar i rullning. Vi lyckas, kommun för kommun! Läs mer: https://twitter.com/aleskytte/status/1324291124777885697 Mininstern stod bakom kravet: https://www.lararen.se/nyheter/arbetstid/anna-ekstrom-ingen-ska-tvingas
    9 659 Underskrifter
    Skapad av Alexander Skytte