Framgångsrika kampanjer

Framgångsrika kampanjer
  • Tack brev till Mattias Liedholm
    Tackbrev skickats till berörd person.
    1 625 Underskrifter
    Skapad av Raof Attar
  • Stoppa Naturvårdsverkets nya förslag om att tillåta allmän jakt på Ekorre och Hermelin i Sverige
    Allmän jakt på ekorre och hermelin stoppas: https://www.djurensratt.se/blogg/framgang-allman-jakt-pa-ekorre-stoppat-av-bland-andra-djurens-ratt?fbclid=IwAR0l1MzaCTzSKHMYydAVkmudQSY-D4315pSfVs4V0ogD-2riKohA7GA0oWY
    11 059 Underskrifter
    Skapad av Josefin Andersson
  • Upphäv beslutet om att ta 3,5 åringen från sin familj - LexLillaHjärtat
    Efter många om och men, turer fram och tillbaka, beslutade man sig till slut att pojken får stanna hos sitt familjehem där han bott sedan han var fem veckor gammal: https://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-besked-35-aringen-i-skane-far-stanna-i-familjehemmet
    19 460 Underskrifter
    Skapad av Ylva Fahl
  • Inga skattemedel till Volvo vid utdelning av 9 miljarder till aktieägarna
    Kortfattat: 30/3 2020 förbjöd riksdagen aktieutdelningar i företag som får statligt stöd under coronakrisen. Det gäller inte bara Volvo utan alla företag som har samma aktiefest planerad. Det är en stor seger för vår rörelse. Hela bilden: 30/3 2020 beslutade riksdagens finansutskott att försöka sätta stopp för aktieutdelningar i företag som får statligt stöd under coronakrisen. Det är en viktig seger med lite viktiga detaljer vi måste ha kolla på: Riksdagen ger Tillväxtverket i uppdrag att säkerställa att det blir verklighet. Om Tillväxtverket är för mesiga i sin tolkning och ger företag som vräker pengar över aktieägare stöd är riksdag och regering redo att stifta hårdare lagar. För det som hänt nu är att riksdagen gjort vad den kunnat på kort tid och det kan behövas ytterligare skärpningar framöver. Det blir verkligt intressant om Tillväxtverket nekar ett företag stöd och sen tar det till domstol. Här kommer vi in för företagen måste veta att de har folket mot sig om de försöker slingra sig ur detta och hitta kryphål. Vi kan inte sluta kämpa för att vi ska ta detta hela vägen i mål. Men idag firar vi en storseger.
    15 057 Underskrifter
    Skapad av Michael Palmquist Picture
  • Jag rasar mot ICA:s nya bonussystem - gör det du med!
    Ica backar! De sänker gränsen för bonus till 1 000 kronor två månader i rad. Det hade inte skett om inte tusentals skrev under uppropet och Aftonbladet satt det på löpet! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pL5mE1/tusentals-i-ny-protest-mot-ica-snalt-mot-aldre https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/70gGn4/ica-backar-om-bonusen--gransen-sanks
    11 548 Underskrifter
    Skapad av Robin Zachari Picture
  • STÄNG INGA ÖPPNA FÖRSKOLOR I GÖTEBORG
    Nämnden har bestämt att Öppnis får vara kvar tills vidare, 2021 - då den nya budgeten ska läggas.
    92 Underskrifter
    Skapad av Felicia Kit Knoblauch Bodin Picture
  • Stoppa det danska bajsvattnet!
    * Uppdatering 3 * Danska bajsvattenutsläppet sköts upp – nu ställs det in helt Det planerade utsläppet av danskt avloppsvatten skapade stora rubriker på båda sidor av Öresund och i sista stund sköts det upp till hösten. Nu meddelar Köpenhamns överborgmästare att man kommit överens med avloppsföretaget Hofor om en annan lösning. Läs mer här: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-02/danska-bajsvattenutslappet-skots-upp-nu-stalls-det-in-helt * Uppdatering 2 * Dansk media avslöjar nu att Köpenhamn släppt ut 35 miljarder liter bajsvatten de senaste fyra åren. En rad danska partier är upprörda och kräver att regeringens miljöminister reagerar. Kampanjen är inte över utan har bara blivit större! https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7481330 * Uppdatering 1 * Bajsvattnetustläppet stoppas tillfälligt. Efter påtryckningar från den danska regeringen har den ansvariga kommunen lovat att pausa utsläppet till i höst och utreda om det helt kan stoppa bajsvattnet från att forsa ut i havet. Kampanjen är alltså inte vunnen men vi har fått en viktig delseger. Nu måste vi fortsätta kämpa. Sekunden de tror att vi inte tittar på dem kommer de tro att faran är över. Läs mer: https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-partier-vill-stoppa-bajsutslappet-1/
    10 492 Underskrifter
  • 50 Underskrifter
    Skapad av Lisa Gemmel