Till: Uppsala läns regionråd, regionsstyrelse och regionfullmäktige

Ta tillbaka sommarlovs-busskorten i Uppsala län!

Vi vill att ni ska återinföra sommarlovskorten som infördes nationellt under en sommar men som sedan togs bort. Vårt mål är att det ska återinföras igen nationellt, därför tar vi nu första steget för att ni ska införa det regionalt.

Ett avgiftsfritt busskort som går att använda hur mycket som helst under en hel sommar är såklart uppskattat av alla ungdomar, men framförallt är det positivt på bland annat två punkter.

Busskorten minskar de ökande klassklyftorna i samhället då alla skolungdomar får möjlighet att göra något roligt på sommarlovet. Många familjer har inte råd att betala busskort till sina barn, har ingen bil eller för den delen möjlighet att erbjuda sina barn på resor eller andra aktiviteter.
Många ungdomar upplever en stor ångest inför sommarlov, eftersom normen hos medelklassen är att åka utomlands eller åka på andra aktivitetsfyllda utflykter tillsammans med sin familj och sina vänner. Av just denna anledning är det extra jobbigt att komma tillbaka efter sommarlovet och behöva svara på "Vad har du gjort på sommarlovet?". Inte nog med det så försvinner även ett mål mat om dagen, vilket bara det kan avgöra en redan pressad ekonomisk situation.

Med ett avgiftsfritt sommarlovskort på UL får ungdomar möjlighet att upptäcka nya platser i länet, ta bussen in till stan eller åka ut för att bada på Öregrunds vackra klippor. Detta minskar även benägenheten för att driva runt bland samma kvarter dag in och ut vilket orsakar uppgivenhet, misstro till samhället och därmed kan leda till kriminalitet och vandalisering.
Dessutom gör busskortet det möjligt ifall man inte får ett sommarjobb nära där man bor och man skulle vilja sommarjobba någon annanstans dit man inte kan gå/cykla. Många ungdomar som inte kan åka iväg på sommaren vill sommarjobba för att tjäna in lite extrapengar för att antingen hjälpa sin familj eller att kunna hitta på något roligt.

Busskortet är dock inte bara positivt för alla ungdomar i de socioekonomiskt utsatta familjerna, utan är även positivt ur ett miljöperspektiv. Istället för att föräldrar ska sitta och åka vändor fram och tillbaka för att skjutsa/hämta sina barn, så kan man minska utsläppen genom att samåka kollektivt istället. Då kanske dessutom fler ungdomar skulle inse hur smidigt det är att åka kollektivt, och välja det färdsättet framför bil i framtiden.

Som ni förstår var sommarlovskortet en genomtänkt och viktig investering, för hela samhället.

Skriv under och hjälp oss att få regionen att förstå detta, så kanske vi kan lyckas få igenom det igen på nationell nivå i framtiden!

Uppsala län, Sverige

2022-06-14 00:26:00 +0200

2022-06-13 19:15:11 +0200

2022-06-13 16:55:12 +0200

2021-05-24 18:17:31 +0200

S I REGIONEN FÖRESLÅR SOMMARLOVSKORT I SIN BUDGET! Dessvärre är S i opposition för tillfället, så nu hänger det på att det blågröna styret förstår vikten av detta! Hjälp oss att visa dem att det här är något som folket faktiskt vill ha tillbaka genom att skriva under!

2021-05-22 12:34:06 +0200