Till: Konsumenter och återförsäljare

Bojkotta Brasilianska produkter!

Bojkotta produkter med ursprung Brasilien för att lägga tryck på Bolsonaro.

Bojkott av varor från Brasilien! ✊🏻💵🌳🦜

Jag vet, bojkott låter alltid extremt men det kan nu hårddras till:

👉🏻 Brasilien vs planeten.

Och vi som konsumenter kan göra skillnad. Så här ser läget ut:

📈 Problematiken är som ni redan känner till:

1.
Vi har en mängd koldioxid i atmosfären som ligger lika högt som för 3 miljoner år sedan (när det växte träd på Arktis).

2. Koldioxid i sin tur värmer jorden, smälter de stora isarna och värmer hav som släpper ut mer koldioxid som finns bunden i haven och metan ur frusen mark, permafrost. Mer uppvärmning.

📉 Lösning finns på två (tre) sätt i kombination:

1. Träd tar enligt ett snillrikt ekosystem koldioxiden och binder den likt dammsugare.

2. Gigantiska dammsugare med filter suger redan nu upp koldioxid ur atmosfären. Bl.a en i Schweiz, men det behövs tiotusentals sådana för att få bort dessa ton CO2 ur luften. (Uppskattningsvis skulle vi behöva lägga ett par % av världens samlade BNP på detta).

3. Täppa till läckan. Fossila bränslen fasas ut till fördel för förnybart och smart.

💥 Bekymmer för att nå målet:

1. I Brasilien manar president Bolsonaro på skövlingen av regnskogen i Amazonas med 2 fotbollsplaner per minut. Han är klimatskeptiker med en agenda som är helt galen med tanke på klimatkrisen.

2. Det är dyrt att utveckla dammsugartekniken och öppna upp tiotusen till över världen. (Men nödvändigt i kombination).

3. Trädplantering är en idé, men det tar ju 10-20 år för träd att växa till sig. 10 år vi inte kan vänta.

💡 Lösning:

1. Låt en redan väl fungerande regnskog stå kvar och agera gigantisk lunga åt oss.

2. Bojkotta Brasilianska produkter!
Håll koll på kaffe, kött, choklad mm.
Ekologiskt, Fairtrade från Peru eller Nicaragua går att hitta i en vanlig butik.
Fråga i din matbutik om deras tankar kring detta eller helt enkelt mejla toppen. Mejla Zoega och Gevalia, tagga dem och var jobbig.

Konsumentmakt är en kraft att räkna med.
Att konsumera mindre i allmänhet är förstås bra och se till eko och Fairtrade. Men vi drar det ett steg längre.

3. Återförsäljare och livsmedelsbutiker! Gör medvetna val och inköp så era kunder får lätt att välja rätt!

👶🏼🦠 Extra:
Om du dessutom inte gillar bekämpningsmedel och gifter i din och dina barns mat så kan detta också vara en bra grej. Bolsonaro har godkänt fler än 170 nya bekämpningsmedel sedan han tillträdde vid nyår.
Alla tusentals djurarter som lever i regnskogen kan ju också vara värda att ta in som faktor..

Jag har mejlat Ica, Coop och flera kedjor för att önska att kunna söka efter produkters ursprung på deras hemsida och för att önska en bojkott från deras inköpare men bra om fler gör det.

Nu kör vi!

Lycka till och ha en fin dag 😅🌍💕

Hur den kommer att överlämnas

Målet för inlämning av denna namninsamling sker nu i samråd med Naturskyddsföreningen.
Enskilda återförsäljare av livsmedel hävdar nämligen att regleringen är politisk och att ingen bojkott kan tas från enskild butik eller kedja. Därmed behöver även makthavare kontaktas för att frågan skall tas upp högre upp i leden. Uppdatering om vilken instans som skulle vara mest optimal kommer inom kort!
Även en debattartikel kommer att formuleras för att öka medvetenheten om frågan i media.

2019-06-12 18:02:39 +0200

1,000 underskrifter nådda

2019-06-12 09:20:02 +0200

Hej vänner!
Jag står nu i kontakt med Naturskyddsföreningen för att utreda vilken instans, makthavare och företag som är mest optimala att överlämna namninsamlingen till!
Vi fortsätter att sprida den för att hävda att världens största koldioxiddammsugare skövlas från jordens yta när vi är mitt uppe i en klimatkris samt givetvis även för att ovärderliga växt- och djurarter effektivt dör ut vid denna skövling.
Tack för ert starka stöd!
Linda Engström

2019-06-11 19:04:09 +0200