Till: Angelica Katsanidou, Region Kalmar

Rör inte vår Folktandvård!

Tänk om! Rör inte en fungerande verksamhet som är så värdefull för samhället!
Det finns endast små besparingar att uppnå för regionen genom att stänga Folktandvården i Ankarsrum. Däremot ökar kostnaderna för samhällets innevånare. Det blir också störningar på arbetsplatser och förlorad undervisningstid för barnen. Jovisst, det är en annan plånbok än regionens som drabbas men det är en samhällsekonomiskt mycket dålig idé.
Tänk: skolbarn som ska till tandläkaren. Föräldrarna jobbar i de flesta fall utanför samhället. De måste ta ledigt, hämta barn i skolan el dyl och köra 25 km till tandläkaren i stan, sen tillbaka till skolan och därefter till jobbet igen. Samma barn kanske ska tillbaka igen till tandläkaren för fortsatt behandling, flera gånger? En gammal människa ska ta sig till busshållplatsen vid väg 40 som ligger utanför samhället, för att åka till tandläkaren i stan. Vi kan ge dig många fler exempel.
Inom 4 år har vi en ny industri i samhället som ger upp till 500 arbetstillfällen. Har ni tagit hänsyn till det i Region Kalmars 5-års-plan? Många av dessa anställda kommer att bosätta sig i eller i närheten av Ankarsrum. Befolkningsunderlaget ökar alltså. Att då starta upp en nedlagd tandläkarmottagning igen kommer att kosta mer än regionen har tjänat på nedläggningen.
Den befintliga mottagningen har tillräckligt med personal som dessutom trivs med arbetet och platsen. Verksamheten överträffar numera budgeten.

Skriv under för att påverka våra regionpolitiker så att de inte lägger ner Folktandvården i Ankarsrum. Om vi är många som skriver under så kanske vi får dem att tänka om. Kanske biter våra argument på dem. Tänk på miljön, tänk på ekonomin för den enskilde, tänk på arbetsplatserna, tänk på missad undervisning.

593 70 Ankarsrum, Sverige

2023-10-19 11:11:33 +0200