Till: Länstyrelsen Halland

Sänk hastighetsbegränsningen på Gröningevägen

Photo by Elisa on Unsplash

Hej!

Jag skriver för att be er sänka hastigheten på Gröningevägen i Kungsbacka. Den är idag betraktad som en landsväg och har en begränsning på 70km/h på stora delar av sträckan. Vägen rymmer precis två mötande bilar och har ingen mittmarkering eller vägren. Således kan inte två bilar mötas samtidigt som de passerar en gående eller en cyklist.

På vägsträckan finns gott om dolda kurvor, backkrön och dolda utfarter. Där finns gott om cyklister, löpare, gångtrafikanter, hästar och vilt.

Vid min bostad har vi en av de dolda utfarterna. En ledig dag hemma hörs flera bilar tuta här då de försöker avvärja en frontalkrock med mötande. I den bästa av världar så skulle bilister anpassa sin hastighet efter vägens förutsättningar men så gör de ju inte tyvärr. Här finns heller inga farthinder eller kameror som ger förare en annan motivation till att sänka farten.

Då vägen ses som en genomfart för de som bor längre bort så har de bråttom till jobbet, bråttom hem och ingen tanke på att andra också finns på samma sträcka.

Att trygga vägen för gång och cykeltrafikanter genom en sänkt hastighetsbegränsning för bilister kan leda till att fler ställer bilen och tar cykeln istället. Det skulle inte bara gynna hälsan hos Kungsbackas invånare utan även miljön.

Polismyndigheten har gjort sitt uttalande i frågan och yrkar på sänkt hastighetsbegränsning på vägen. Men Länsstyrelsen är beslutsfattande.

Så innan barnet, vardagsmotionären, träningscyklisten, löparen och föraren har råkat riktigt illa ut så ber jag er:

- sänk farten till 50km/h.
- ordna med vägbulor, höjda eller sänkta, refuger eller kameror.

Det finns alternativa vägar för de som använder Gröningevägen som genomfart. De är större men de har också kameror. De är begränsade till 70km/h så vill du köra fortare utan att åka fast så tar du Gröningevägen med gasen i botten och släpper konsekvenstänket för en stund. Du har ju bråttom.

Tack för att ni har lyssnat till mig och det jag med mina grannar vill ha sagt.

Och tack för att ni värnar om oss, om djuren och trafikanterna.

Till dig som är på besök, till dig som vill en dag till havet eller från havet in till stan. Till dig som färdas förbi på väg till jobbet och till som bor här.

Jag och ni önskar att oavsett vilken resan är, oavsett vart du ska. Så ska du komma fram till ditt mål.

För många gånger möter jag bilar i för hög hastighet som skär kurvor och är på väg att krocka med mig. För många gånger hör jag andra berätta om deras otäcka upplevelser i trafiken på vägen. Att en dog, att en kastades i diket påkörd av en motorcykel men överlevde.

Så för vår allas skull:
SKRIV UNDER