Till: Riksdagen

Stoppa slakten

Varje år dödas fler än 100 miljoner djur på Sveriges slakterier. För varenda av dem är det en fruktansvärd upplevelse som föregåtts av ett liv i fångenskap.

Grisar, kor, kycklingar, får och fiskar skiljer sig på många sätt från varandra och från människor. Men en sak har vi alla gemensamt: förmågan att lida, både fysiskt och psykiskt. Det finns heller ingen anledning att tro att någon art (generellt sett) lider mer än en annan. En bra tumregel är: Det som orsakar lidande hos en art orsakar lidande också hos andra.

Eftersom vi idag har tillgång till både god och näringsrik mat som helt kan hämtas från växtriket är massdödandet på svenska slakterier helt onödigt.

Vi uppmanar därför Sveriges politiker att förbjuda slakt i vårt land och stödja omställningen till ett helt växtbaserat matsystem - ett beslut som skulle gynna djuren, klimatet och hälsan.

Många håller med om att lidandet som drabbar djuren är oacceptabelt, men anser ändå att djur kan dödas. Detta är ett felslut. Förhållandena som orsakar djurens lidande i djurindustrin kan inte separeras från dödandet. Lidandet i dess många former existerar som en direkt följd av att djuren ska slaktas.

• Jag tillhör de 56 procent (enligt en undersökning maj 2021) av svenskarna som INTE kan tänka mig att närvara vid slakt av djur. Det vore hyckleri att äta kött bara för att någon annan utför barbariska avrättningar åt mig. Jag är en äkta djurvän och självklart vill jag inte medverka till att någon annan ska döda mina vänner.
  • Är djurrätsaktivist. Äter inte mina vänner. Sviken av 3 män och mobbad av andra många andra 2benta. Djur sviker aldrig.
  • Det vi gör mot de andra djuren är fel. Dessutom slår det tillbaka på oss själva.

2021-07-30 12:52:26 +0200

2021-07-30 00:25:19 +0200