Till: Västtrafik

Alla borde ha råd att åka med Västtrafik

Sänk priserna så att folk utan jobb har råd att åka med

Varför är det här viktigt?

Priserna är helt orimliga. Det är en saftig kostnad även för de som är friska och har jobb.
Lever man på existensminimum via socialbidrag eller försäkringskassan, som ofta är ungefär samma som existensminimum, då har man inte råd att betala för biljetterna längre. Priserna är satta för folk som är friska och åker väldigt ofta och detta är inte okej. Riksnormen för existensminimum ligger på ca 4080kr som ska räcka till oerhört mycket och matkostnaden för en vuxen ligger idag på ca 3000kr.

"Det är bara 30kr per biljett", det blir mycket per månad om man ska till arbetsförmedlingen och vårdcentraler eller bara att leva. De pengar som blir över efter matkostnader kan man inte enbart köpa ett månadskort för på 775kr. Det är diskriminerande och inte okej eller jämställt att endast de som är friska och rika har råd att åka med västtrafik.

Gothenburg, Sweden

• Jag vill att kollektivtrafiken ska vara så billig som möjligt, helst gratis. Det är viktigt för folks plånböcker och skulle förbättra stadsmiljön.
  • Sänkta priser är inte bara bra för miljön, det gör det också lättare för folk att ta sig till fram till sin skola eller sitt jobb. Dessutom utvecklas Göteborg som stad ännu mer om man sänker priset.
  • För miljön och för de som inte har råd. Jag vill att folk ska välja att åka kollektivt i förstahand. Om det var billigare hade färre tjuvåkt och fler hade lämnat bilen hemma. Jag tror att västtrafik hade fått in mer pengar om det var hälften så dyrt.

2019-08-19 08:56:41 +0200

2019-08-16 17:07:03 +0200