Till: Regeringens delegation mot arbetslivkriminalitet

Bättre byggbransch

Vi vill se bättre villkor för oss som jobbar som arbetskraftsinvandrare i Sverige inom byggbranschen.

Vill du också se en bättre byggbransch med värdiga villkor för alla som bygger landet? Hjälp oss genom att skriva under vårt upprop.

Vi är arbetare födda i Sverige, EU-migranter, arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU och papperslösa. Sen fyra månader tillbaka är vi organiserade i Stockholms byggsyndikat - Solidariska byggare, en ny facklig organisation inom SAC:s 111-åriga tradition. I det konstituerande mötet deltog byggnadsarbetare från Uzbekistan, Ukraina, Colombia, Tadzjikistan, Sverige och Montenegro.

Vår omedelbara kamp är en kamp mot arbetslivskriminaliteten, en kamp för att upprätthålla gällande kollektivavtal och för att skapa värdiga villkor för alla byggnadsarbetare i Sverige.

I en förslummad bransch är vi de enda som har språken, erfarenheterna och viljan att samla även de hårdast exploaterade arbetarna. Under de två år av projektverksamhet inom Stockholms Lokala Samorganisation (LS) som föranlett grundandet av Solidariska byggare har vi genom förhandlingar, blockader och stämningar i Arbetsdomstolen överfört sju miljoner kronor från exploaterande arbetsköpare till exploaterade migrantarbetare. Vi utgör därmed en sorts upprensande kraft underifrån och inifrån, ett alternativ till statliga razzior och de hårdare tag som vi av bitter erfarenhet vet främst drabbar dem som arbetar.

Vi har inga högavlönade tjänstemän, inte heller har vi för avsikt att sluta kollektivavtal som inte följs upp. Vår kamp är enkel. Den handlar om att återupprätta människovärdet för dem som exploateras och om att kräva ut så mycket som möjligt av värdet för det arbete vi alla utför.

Vår kamp skulle underlättas betydligt om:

- Regeringen i sitt arbete mot arbetslivskriminalitet snarare än att jaga papperslösa arbetare, jagade de arbetsköpare som utnyttjar den sårbarhet som papperslösheten medför.

- Maktförhållandena vore mer jämlika för dem av oss som fått sina arbetstillstånd genom arbetsköparna. Att hela vår tillvaro i Sverige är avhängig av våra arbetsköpares välvilja används för att skrämma oss till att godta arbetsvillkor som vi annars aldrig skulle acceptera.

- Ansökningarna om arbetstillstånd behandlades snabbare, med hårdare krav på att arbetsköparna följer lagar och avtal, och större flexibilitet för arbetarna när arbetsköparen inte gör det. Nu är väntetiden på arbetstillstånd ofta över ett år och underlåtenhet från arbetsköparen att betala skatt drabbar främst den som arbetar.

- Den som beviljats asyl eller arbetstillstånd aktivt informerades om svensk arbetsrätt och arbetares rättigheter på den svenska arbetsmarknaden. Migrantarbetares okunskap om lagar och regler är vapen i händerna på exploaterande arbetsköpare.

- Det vore lättare för den som saknar tillstånd att arbeta att delta i utredningar mot exploaterande arbetsköpare. Exempelvis borde arbete avkriminaliseras och tillfälliga uppehållstillstånd alltid utfärdas för offren när polisen öppnar en förundersökning om människoexploatering.

Hjälp oss göra våra röster hörda genom att skriva under det här uppropet!

När du skrivit under, så kommer du hamna på en donationssida där vi samlar in pengar till en dokumentärfilm. Den är gjord av betonghåltagaren Dordije Popovic och behöver finansieras för att färdigställas för att senare kunna spridas. Vi är övertygade om att den kan öppna ögonen för våra politiker om hur byggbranschen fungerar.

Det är frivilligt att donera till dokumentärfilmen men all hjälp uppskattas enormt. Här kan du se en trailer:

2022-02-12 16:02:58 +0100

2022-02-06 17:24:56 +0100