Till: Postnord, Helsingborgs Kommun

Helsingborg blir Gantofta/Vallåkra- NEJ TACK!

Vi vill behålla vår Postadress Helsingborg.
Valet av nya postadressen är fullkomligt utan logik för oss som är berörda av bytet from 1/3-21 det är en skam att man i postnummerrådet ser så lättvindigt på det utan att efterforska i dess historia eller ortstillhörighet.
Vi Kräver att man ser över sitt beslut och låter oss behålla det vi har.

Det är bland annat en historisk plats som berörs av postadress ändringen RYA. Rya Tegelbruk låg vid vattnet/kusten där numera Rya Golfklubb ligger sedan 1934 och söder om detta låg Rydebäcks äldre tegelbruk.
Den förindustriella tegeltillverkningen i Rydebäck har anor ända bak till 1600-talet. Där Fynd gjordes under utgrävningar i RYA, brändes lera i trakten ännu längre tillbaka i tiden. På denna plats står nu 30 talet hushåll samt dubbelt så många kollonior och en av Sveriges äldsta Golfklubbar med omtyckta banor att spela på finns här. Detta är en Klubb som hjälper Helsingborgs Kommun med Turism då många kommer hit för att spela och då gynnar staden/kommunen.

Det finns andra parametrar i detta som inte bara är inom vår skånska historia utan i nutiden även handlar om att våra barn nu ska slussas 5 km bort till förskola, grundskola mm och vill vi ha dem i Rydebäck/Råå som är betydligt närmre får vi söka dit och vid mån av plats kan barnen tilldelas plats.
En annan för oss boende utan barn är att bostadspriserna/värdet kan för oss påverkas på fastigheter och omgivning. Då Banker/Mäklare mfl anser att bor man utanför postadress Helsingborg är marknadsvärdet lägre kvm än dem som har postort Helsingborg.
Ingen har rådfrågat våra företag som är berörda av ändringen, vem ska stå för kostnad av Visitkort, kuvert, brevpapper uppdatering av hemsidor mm??
Och att vi blir miljöbovar när vi ska köra onödigt långt 5 km för att hämta våra paket som idag endast är knappt 1 km, promenad avstånd om man så vill.

Ändringen kan inte tolkas ge effektiv distribution och är inte enligt riktlinjerna för att följa god ortnamnsed.
Nu kräver vi att Postnord & Helsingborgs kommun tar tillbaka sitt beslut.

Med vänliga hälsningar// Marie Möller tillsammans med berörda hushåll

Rya ängaväg, 255 92 Helsingborg, Sverige