Till: Politiker

Stoppa utsläpp av avloppsvatten i Öresund

Se till att sådana beslut inte får fattas ensidigt av ett land i ett sund som också är en nationsgräns och inte heller i andra vatten. Detta borde stoppas tills det tagits upp mellan lämpliga personer i dialog mellan nationerna. Ändra vad som är tillåtet att släppa ut. Ändra de gränsvärden som används. Ändra även vilka faktorer som avgör om detta är ok. Vi behöver värna vår natur, inte bygga ut på bekostnad av den. Lös det på ett annat sätt.

Att släppa ut avlopp med av avföring och rester av medicin, sjukdomar, kemikalier, gifter och annat skräp är inte bra, inte minst med tanke på att det kan finnas Corona virus i de 200 simbassängerna med avlopp och avföring de tänkt att släppa ut i sundet, men också på grund av att vi befinner oss i en värld där varenda bit av ekosystem är en bristvara. Vi kan inte fortsätta förstöra vårt gemensamma livsutrymme och samtidigt sitta och klia oss i huvudet på toppmöten där man försöker lösa hur man ska sluta förstöra jorden innan det är för sent. Detta är ett sådant tillfälle där man visar hur man slutar skita ner. Kom på något nytt, briljera med innovation, rening, låt förnuft råda, gör något som de kommer göra i framtiden. Detta är beteende från förra årtusendet som har fått följa med 20 år för långt.

Hur den kommer att överlämnas

Digitalt

2020-05-24 18:57:58 +0200