Till: Peter Egardt, Roger Eriksson, Maria Eriksson, Kenneth Upphagen, Anette Eriksson, Daniel Nyström, Tomas Andersson, Stig Olsson, Torbjörn Zakrisson, Henrik Skottheim

Svik inte Särna - låt äldreboende, vårdcentral & simhall vara kvar!

Älvdalens kommunstyrelse har idag meddelat att de låter Särna äldreboende stanna i Särna, och att kommunen kommer att förvärva lokalen där äldreboende, simhall och vårdcentral huserar.

Låt Särna behålla sin vårdcentral, sitt äldreboende och sin simhall! Visa din åsikt för politikerna och skriv på protestlistan.

Syfte: Stötta Särna! Politikerna får inte svika Särna ännu en gång. Vi vill att Särna får behålla sitt omtyckta äldreboende och vårdcentral, och simhallen likaså.

Särna, en liten bygd som sprudlar av kreativitet och engagemang. En bygd med motståndskraft som få. Trots att viktig samhällsservice så som apotek och tandvård, och stora arbetsgivare försvunnit från orten, har Särna stått starkt. I Särna finns det bland annat prisbelönt camping, uppmärksammad Bed and Breakfast, skjutbana, muséum, och en mycket aktiv hembygdsförening, konstnärer, hantverkare och lantbrukare, med mera. Det finns även krafter som vill bygga ut för att kunna locka ännu fler till Särna.
I Särna går det med andra ord att njuta av allt från nybakat bröd och god mat, till guidade skogsvandringar, historia och kör- och spelmansmusik. Det finns till och med vattenskotertävlingar och slädhundstävlingar. Vilka orter i samma storlek, eller till och med större, kan erbjuda allt detta? Svaret är att de är få!

Särna är motståndskraftigt och trots sin lilla storlek, både till yta och ortsbefolkning, finns mycket att underhålla sig med. Allt detta kan vi tacka Särnas eldsjälar för. Det engagemang som finns på orten är beundransvärt, men trots den styrka alla Särningar och turister besitter så behöver också orten stöd från politikerna. Det förtjänar Särnas eldsjälar – och skattebetalare. I Särna betalar man trots allt en av de högsta kommunalskatterna i hela landet.

Men, medan Särningar och inflyttade särnbor lägger ner otroligt mycket tid och pengar för att skapa ett levande och rikt Särna drar politikerna gång efter annan undan fötterna för dessa eldsjälar. Att ta bort äldreboende, vårdcentral och simhall från Särna är ytterligare ett hån från politikernas håll.

Låt Särna behålla denna service som orten behöver! Såväl äldreboendet som simhallen och vårdcentralen är omtyckta och omsorgen får höga betyg. Förstör inte detta, Peter Egardt med flera!
Svik inte Särna – stötta i stället! Om det trots allt inte satsas på Särna, så kommer inte detta svek från politikerna att glömmas bort.

Att fortsätta att utarma Särna gynnar varken Särna eller Älvdalens kommun i stort. En kommun behöver leva i alla dess delar och utan samhällsservice, som alla i en kommun förtjänar att kunna ta del av på nära håll från sitt hem, påverkas kommunen, företagarna, ortbefolkningen och turisterna negativt. En levande kommun lockar fler att flytta till kommunen, och det lockar fler turister.

797 31 Särna, Sverige

2024-03-13 08:28:35 +0100