Till: Sveriges Riksdag och Migrationsverket ska ta sitt ansvar!

Skriv på mot Människohandel!

Bakgrund;
Ousama Rachid kom som ensamkommande flyktingbarn till Sverige för 10 år sedan. Anledningen var att personalen på barnhemmet i Marocko, där han bodde, planerade att ta hans organ och sälja – något som hänt kanske hälften av de andra barnen.
Ousama bodde på barnhemmet de första 14 åren av sitt liv. På grund av landets syn på ensamma mammor registreras inte 4-6 % av barnen som föds. Ousama är ett av dessa. Han finns inte i Marockos folkbokföring, och registren från barnhemmet har förstörts. Han är statslös.
Sverige har två gånger gett Ousama avslag på asylansökan. Migrationsverket anser att han ska återvända till Marocko. Men utan id-handlingar kan han inte ta sig vare sig land- eller luftvägen till Marocko.
I Sverige lever han i limbo – han får inte arbeta eller studera, inte köpa SIM-kort eller ha bankkonto, kan inte spela fotboll i de högre divisionerna. Tack vare en uppoffrande svensk familj som ställer upp har han inte, som så många andra, hamnat i drog- eller sexhandeln. Tack vare en skola som ser människorna har han kunnat utbilda sig till barnskötare, ett bristyrke i Sverige.
Marocko vägrar att ta emot honom då han saknar id-handlingar. Om Marocko skulle erkänna honom som marockansk medborgare riskerar han fängelse och böter för att han lämnat landet illegalt. Processen att få legala id-handlingar där är lång, juridiskt svår och kostsam, vilket gör den omöjlig att genomföra för Ousama. Som illegal i Marocko lever han farligt.
Ousama är offer för människohandel. Migrationsverket inte gjort den riskanalys som Sveriges internationella åtagande kräver.

Vi kräver;
- Att Migrationsverket erkänner att Ousama Rashid (19980927 12-533061/14) är ett offer för människohandel och därför ger honom uppehållstillstånd enligt Sveriges internationella åtaganden.
- Att bevilja uppehållstillstånd för de personer som Sverige tvingat till svartjobb, sexhandel och kriminalitet (uppskattades 2017 till 30 000 personer).
För mer information:

Se filmen Limbolandet av Marith Israelsson

Läs den verklighetsbaserade boken Sparka bollen till Månen av Carina Linder (2021).

Ousama Rashid är medveten om denna namninsamling och har lämnat sitt godkännande att hans uppgifter och upplevelser framförs.

Vi behöver en humanistisk värld där mänskliga rättigheter värderas och upprätthålls!
Varje människa är unik i sin skapelse och förtjänar att tillhöra och respekteras!

Trygghet, tillit, förtroende!

2023-03-16 07:37:56 +0100