Till: Pantamera.nu och Svenska staten

Höj pantvärdet på returburkar och -flaskor med minst det dubbla!

Det var senast 2021 som panten på retur burkar och returflaskor höjdes - från 50 öre till 1 kr. Nu är det hög tid igen. Pantbeloppet är alldeles för lågt med dagens mått. Alltför många returburkar och -flaskor trycks sönder och hamnar i naturen och våra vattendrag. Ytterligare alltför många burkar/flaskor hamnar i soptunnor. Alltför många människor tycker inte att det lönar sig att panta. Därför måste pantsystemet göras om och panten höjas. Pantsystemet bör även utökas till att gälla andra engångsmaterial. Vårt grannland Norge har avsevärt högre pant på returburkar och -flaskor än vi i Sverige. Vi svenskar måste förstå vikten av att återvinna/panta. Det krävs en massiv utbildningsinsats från staten för att förstå att vi måste ta hand om våra naturresurser. Det är så sorgligt att se så mycket pantburkar i naturen. Vi måste ju spara på alla resurser så mycket vi kan!

Det är så sorgligt att se så mycket pantburkar och -flaskor och annat engångsmaterial i naturen, våra parker och våra vattendrag. Vi måste alla hjälpas åt att spara på alla resurser så mycket vi kan! Dessutom måste vi rädda djurlivet som i många fall tar skada av skräpet/burkarna.

2024-02-23 16:52:51 +0100

2022-11-17 16:07:07 +0100