• Stoppa fattiggörandet av arbetslösa
    Bakom namninsamlingen står Arbete åt alla, ett partipolitiskt obundet nätverk av och för arbetslösa. https://arbeteatalla.se Stoppa sänkningarna av ersättningen från a-kassan och aktivitetsstödet Från och med 1:a oktober sänktes många av ersättningsnivåerna både i a-kassan och aktivitetsstödet och nedtrappningen med tiden i arbetslöshet gjordes kraftigare. Vi vill återställa de sänkta ersättningarna till de nivåer som gällde före 1:a oktober 2025. Stoppa Arbetsförmedlingens krav på arbetslösa att arbeta utan anställning och lön Att ålägga arbetslösa att utföra arbete utan avtal om anställning och utan lön som villkor för att få ut ersättningen vid arbetslöshet, innebär tvångsarbete. Vi kräver att den som åläggs att utföra arbete skall ha avtal om anställning och lön och räknas som löntagare. Lönen och övriga villkor skall vara lika som för kollektivavtalens för anställda med liknande uppgifter. Stoppa aktivitetskravet, där personer med försörjningsstöd ska arbeta utan anställning Personer som åläggs att arbeta inom kommunernas aktivering skall räknas som arbetstagare. Detta antingen aktiveringen arrangeras av kommunen direkt eller av privata anordnare. Kommunen, eller den privata anordnaren skall skriva avtal som arbetsgivare om anställning och lön på samma nivå som kollektivavtalen för vanliga anställda med liknande arbetsuppgifter.
    928 av 1 000 Underskrifter
    Skapad av Jimmy Aronzon
  • Rädda min syster från utvisning – Sverige är hennes hem
    Min syster har bott i Sverige i över 10 år och har blivit en del av samhället och vår familj. Mina barn ser henne som en andra mamma eftersom hon hjälper till att ta hand om dem varje dag när jag arbetar. Hon ger dem trygghet, kärlek och stöd, och de älskar henne djupt. Hon har byggt upp ett liv här med vänner, relationer och hopp om framtiden. Sverige är hennes hem. Att utvisa henne nu skulle förstöra hennes liv psykiskt och emotionellt. Hon riskerar att skickas tillbaka till Libanon, ett land som idag präglas av krig, oro och osäkerhet. Hon har nästan inget kvar där och är livrädd för att tvingas återvända. Ingen människa borde skickas tillbaka till rädsla och otrygghet efter att ha levt så länge i trygghet här. Vi ber er att visa medmänsklighet och låta henne stanna i Sverige. Varje underskrift betyder hopp för henne och vår familj. Tack från djupet av våra hjärtan.
    183 av 200 Underskrifter
    Skapad av Bahia Boulos
  • Vare sig diagsnostiserad eller ej ska ingen behöva lida pga endometrios/adenomyos
    För att många kvinnor lider dagligen av väntetider, felbehandling, feldiagnostisering, felmedicinering och får inte rätt vård och därav ingen chans till ett liv med mindre smärtor och besvär och därav chans till ökad livskvalite. I Sverige erbjuds kvinnor med besvär och smärtor mestadels bara hormoner medan forskning visar att detta aldrig tar bort endometrios härdar och sammanväxningar och för att ca 1/3 av endometrios patienter har progesteron resistans samtidigt som 60-80% som får kirurgisk åtgärd upplever förbättring och ökad livskvalite men majoriteten nekas den möjligheten. och för rätten till korrekt diagnostisering som bara kan ges via titthålsdiagnostik och då detta erbjuds bara en bråkdel av alla drabbade. Patienter blir ju i dagsläget lidande om rätt hjälp inte erbjuds i Sverige eller om man känner sig felbehandlad och felbedömd av svensk sjukvård. Om rätt sorts vård/åtgärd/medicinering som önskas bara erbjuds utomlands inom eu men man inte har möjlighet att betala för det själv. 
    1 av 100 Underskrifter
    Skapad av Patient i Sverige
  • Höj lönerna för skötare och undersköterskor.
    Jag blir förmodligen fattigpensionär. Ingen kommer vilja jobba inom vården. Allt försämras med neddragningar.
    7 av 100 Underskrifter
    Skapad av Christina Selenhag
  • Inför medborgarlön I sverige
    Medborgarlön har testats i finland. Att Sverige borde införa detta är för att ge oss chansen att satsa på livet - utan att behöva jobba, uppfylla sina drömmar, att ta chansen att göra något kreativt, bedriva verksamhet eller frilansa. Eller bara för att överleva. Många människor mår psykisk dåligt, det är kaos med sjukförsäkringen och akassan har krångliga regler som tvingar kvar folk i jobb de inte trivs med och tröttar ut dem utan att ge chans att göra vad man själv vill. Den politiska debatten handlar bara om att folk ska jobba, men alla kan eller vill inte det. Då tycker jag att medborgarlön är ett bra alternativ för ett fritt och tryggt liv som jag tror kan förbättra folkhälsan för de flesta.
    29 av 100 Underskrifter
    Skapad av Andreas Ulvebring