- Populärt
- Arbete & arbetsvillkor
- Djurrätt
- Ekonomi
- Företag & storföretag
- Funktionsnedsättning
- Hälsa
- HBTQ
- Infrastruktur
- Jämlikhet
- Jämställdhet
- Kultur
- Lag & rätt
- Mänskliga rättigheter
- Miljö & energi
- Nedskärningar
- Personlig integritet
- Privatisering & utförsäljning
- Rasism & diskriminering
- Sjukförsäkring
- Utbildning
- Välfärd
- Mer
-
Stoppa fattiggörandet av arbetslösaBakom namninsamlingen står Arbete åt alla, ett partipolitiskt obundet nätverk av och för arbetslösa. https://arbeteatalla.se Stoppa sänkningarna av ersättningen från a-kassan och aktivitetsstödet Från och med 1:a oktober sänktes många av ersättningsnivåerna både i a-kassan och aktivitetsstödet och nedtrappningen med tiden i arbetslöshet gjordes kraftigare. Vi vill återställa de sänkta ersättningarna till de nivåer som gällde före 1:a oktober 2025. Stoppa Arbetsförmedlingens krav på arbetslösa att arbeta utan anställning och lön Att ålägga arbetslösa att utföra arbete utan avtal om anställning och utan lön som villkor för att få ut ersättningen vid arbetslöshet, innebär tvångsarbete. Vi kräver att den som åläggs att utföra arbete skall ha avtal om anställning och lön och räknas som löntagare. Lönen och övriga villkor skall vara lika som för kollektivavtalens för anställda med liknande uppgifter. Stoppa aktivitetskravet, där personer med försörjningsstöd ska arbeta utan anställning Personer som åläggs att arbeta inom kommunernas aktivering skall räknas som arbetstagare. Detta antingen aktiveringen arrangeras av kommunen direkt eller av privata anordnare. Kommunen, eller den privata anordnaren skall skriva avtal som arbetsgivare om anställning och lön på samma nivå som kollektivavtalen för vanliga anställda med liknande arbetsuppgifter.504 av 600 UnderskrifterSkapad av Jimmy Aronzon
-
Rädda min syster från utvisning – Sverige är hennes hemMin syster har bott i Sverige i över 10 år och har blivit en del av samhället och vår familj. Mina barn ser henne som en andra mamma eftersom hon hjälper till att ta hand om dem varje dag när jag arbetar. Hon ger dem trygghet, kärlek och stöd, och de älskar henne djupt. Hon har byggt upp ett liv här med vänner, relationer och hopp om framtiden. Sverige är hennes hem. Att utvisa henne nu skulle förstöra hennes liv psykiskt och emotionellt. Hon riskerar att skickas tillbaka till Libanon, ett land som idag präglas av krig, oro och osäkerhet. Hon har nästan inget kvar där och är livrädd för att tvingas återvända. Ingen människa borde skickas tillbaka till rädsla och otrygghet efter att ha levt så länge i trygghet här. Vi ber er att visa medmänsklighet och låta henne stanna i Sverige. Varje underskrift betyder hopp för henne och vår familj. Tack från djupet av våra hjärtan.183 av 200 UnderskrifterSkapad av Bahia Boulos
-
Vare sig diagsnostiserad eller ej ska ingen behöva lida pga endometrios/adenomyosFör att många kvinnor lider dagligen av väntetider, felbehandling, feldiagnostisering, felmedicinering och får inte rätt vård och därav ingen chans till ett liv med mindre smärtor och besvär och därav chans till ökad livskvalite. I Sverige erbjuds kvinnor med besvär och smärtor mestadels bara hormoner medan forskning visar att detta aldrig tar bort endometrios härdar och sammanväxningar och för att ca 1/3 av endometrios patienter har progesteron resistans samtidigt som 60-80% som får kirurgisk åtgärd upplever förbättring och ökad livskvalite men majoriteten nekas den möjligheten. och för rätten till korrekt diagnostisering som bara kan ges via titthålsdiagnostik och då detta erbjuds bara en bråkdel av alla drabbade. Patienter blir ju i dagsläget lidande om rätt hjälp inte erbjuds i Sverige eller om man känner sig felbehandlad och felbedömd av svensk sjukvård. Om rätt sorts vård/åtgärd/medicinering som önskas bara erbjuds utomlands inom eu men man inte har möjlighet att betala för det själv.1 av 100 UnderskrifterSkapad av Patient i Sverige
-
Att må dåligt ska inte kosta alltIngen ska behöva välja mellan att köpa mat, betala hyran eller hämta ut mediciner för att få ekonomin att gå ihop. Det är en verklighet som många med psykisk ohälsa möter idag. Därför driver NSPH, RSMH och Mind uppropet “Att må dåligt ska inte kosta allt” med krav på ekonomisk trygghet vid psykisk ohälsa. Skriv under uppropet och sprid det tillsammans med oss! Många som lever med psykisk ohälsa befinner sig i en ständig ekonomisk otrygghet. När ekonomin inte räcker till ökar risken för utanförskap, fördjupad ohälsa och sämre återhämtning. Att drabbas av psykisk ohälsa får aldrig innebära att man inte har råd att köpa mat, gå till läkaren eller delta i vardagens gemenskap. Personer med psykisk ohälsa har i genomsnitt betydligt sämre ekonomi än befolkningen i stort. Lägre inkomster, osäkra anställningar och återkommande sjukskrivningar gör att många lever med mycket små marginaler och med ständig risk för skuldsättning. För många är ekonomiskt stöd från välfärdssystemet helt avgörande för att kunna leva ett drägligt liv, men i vissa fall kan systemens utformning också bidra till ökad ekonomisk stress. Psykisk ohälsa gör det dessutom ofta svårt att arbeta heltid, och för många innebär det perioder av sjukskrivning eller arbetslöshet som leder till långvariga inkomstbortfall. För en del är vägen in på arbetsmarknaden mycket svår, och vissa kommer – på grund av svår psykisk ohälsa – tyvärr aldrig att kunna arbeta. Även dessa personer måste ges förutsättningar att leva ett värdigt och meningsfullt liv. Ekonomisk press påverkar inte bara inkomster, utan hela livssituationen. Utsatthet leder ofta till isolering när ekonomin sätter stopp för den sociala gemenskap och delaktighet som andra tar för given. Det försvårar återhämtning, studier, möjligheten att delta i samhället – och är dessutom kopplat till ökad risk för suicid. När pengarna inte räcker påverkas varje del av vardagen och försöken att må bättre. Du kan hjälpa till – skriv under uppropet! I samband med uppropet har vi startat denna namninsamling för att kräva ekonomisk trygghet vid psykisk ohälsa. Din röst räknas!1 594 av 2 000 UnderskrifterSkapad av NSPH, Mind och RSMH
-
Rätten till en jämlik klimakterievård!Allt för många kvinnor går i onödan och mår dåligt på grund av att de inte blir lyssnade på i den offentliga vården! Inte sällan behöver vi kvinnor ”slåss” för att få en god klimakterievård som både kostar pengar i den privata vården och tid och ork som vi har begränsat av pga klimakteriebesvären! Klimakterieläkemedel såsom Östrogenplåster Estradot har varit restade i Sverige sedan 2022, vilket tvingar kvinnorna att handla läkemedel utomlands trots att det ska ha rätt till den vården i Sverige! Läkemedelsverket anser att det kostar för mycket att upphandla läkemedlen, vilket leder till oerhört lidande för kvinnan men också indirekt hennes familj och de runt omkring henne! För att inte tala om den kostnad det medför med hög sjukfrånvaro så många av symtomen kan också härröras till utmattning och många kvinnor får gå obehandlade år efter år med allt det mänskliga lidande det medför på en individ-och samhällsnivå! Idag följa inte symtomen hos kvinnorna upp utan istället föreskrivs ofta antidepressiva läkemedel i brist på okunskap! Många av oss kvinnor får lida i åratal innan vi om vi har tur får hjälp! Det kostar både tid och pengar något som är en bristvara hos de drabbade! Istället möts kvinnorna av okunskap och bristande tillvägagångssätt av läkare! Många gånger så skrivs det ut antidepressiva till kvinnor som istället skulle behöva bli lyssnade på och få hjälp att reda ut vad de behöver som en ändrad livsstil med kost och motion samt hormonterapi. Sverige kan bättre än att låta kvinnor få lida år efter år! Gör om och gör rätt!2 442 av 3 000 UnderskrifterSkapad av Jemima Andersson
-
Höj lönerna för skötare och undersköterskor.Jag blir förmodligen fattigpensionär. Ingen kommer vilja jobba inom vården. Allt försämras med neddragningar.7 av 100 UnderskrifterSkapad av Christina Selenhag
-
Inför medborgarlön I sverigeMedborgarlön har testats i finland. Att Sverige borde införa detta är för att ge oss chansen att satsa på livet - utan att behöva jobba, uppfylla sina drömmar, att ta chansen att göra något kreativt, bedriva verksamhet eller frilansa. Eller bara för att överleva. Många människor mår psykisk dåligt, det är kaos med sjukförsäkringen och akassan har krångliga regler som tvingar kvar folk i jobb de inte trivs med och tröttar ut dem utan att ge chans att göra vad man själv vill. Den politiska debatten handlar bara om att folk ska jobba, men alla kan eller vill inte det. Då tycker jag att medborgarlön är ett bra alternativ för ett fritt och tryggt liv som jag tror kan förbättra folkhälsan för de flesta.29 av 100 UnderskrifterSkapad av Andreas Ulvebring