- Populärt
- Arbete & arbetsvillkor
- Djurrätt
- Ekonomi
- Företag & storföretag
- Funktionsnedsättning
- Hälsa
- HBTQ
- Infrastruktur
- Jämlikhet
- Jämställdhet
- Kultur
- Lag & rätt
- Mänskliga rättigheter
- Miljö & energi
- Nedskärningar
- Personlig integritet
- Privatisering & utförsäljning
- Rasism & diskriminering
- Sjukförsäkring
- Utbildning
- Välfärd
- Mer
-
Stoppa nedläggningen av Barnmottagningen i LerumBarnfamiljer i Lerum och Alingsås med närområden ska ha tillgång till nära och god vård! Sen 1970-talet har barnfamiljer i Lerum, Floda och Gråbo haft tillgång till närbelägen och lättillgänglig vård på Barnmottagningen i Lerum. Mottagningen som har erfarna barnläkare, barnsjuksköterskor, barndietist och barnpsykolog, tar hand om barn med allt ifrån astma, allergier, magbesvär, infektioner och urinvägsbesvär till epilepsi och andra mer komplicerade sjukdomstillstånd. Här finns ett välutvecklat nätverk med BVC, vårdcentraler, förskolor, skolhälsovård, socialtjänst, BUP, Barnhabilitering samt med sjukhusens barnkliniker. Allt detta riskerar nu att raseras. 2013 inordnades barnmottagningarna i Södra Älvsborg under barnkliniken SÄS (Södra Älvsborgs Sjukhus), vilket inte gynnat mottagningarnas verksamhet. Tungrodd administration och bristande förståelse för verksamheten har lett till personalflykt och svårigheter att rekrytera. Med fraser som "nära vård", "ökad tillgänglighet" och "mer jämlik", planerar nu SÄS att lägga ner Barnmottagningen i Lerum och låta 11 000 barn i upptagningsområdet istället söka sig till Alingsås barnmottagning för vård, där de i så fall konkurrerar med de 14 000 barn som redan tillhör denna. Detta kommer att påverka möjligheten till vård inte bara för Lerums barn och ungdomar utan också för dem i Alingsås med närområden! Men det finns en möjlighet att stoppa detta. SÄS kan inte genomföra nedläggningen utan tillåtelse från Västra Hälso- och Sjukvårdsnämnden, som har samråd den 30 augusti 2019. Hjälp till att stoppa nedläggningen av Lerums närbelägna, sakkunniga och lättillgängliga barnmottagning! Det är bråttom, men tillsammans kan vi göra något. Så skriv på, och dela namninsamlingen med någon eller några som är berörda – gärna via email, men också på Facebook eller andra sociala nätverk!2 564 av 3 000 UnderskrifterSkapad av Carola Kullberg-Lindh
-
Utvisa inte världens äldsta flykting!Bibikhal Uzbek är blind, talar inte och kan inte gå. Snart fyller hon 107 år och familjen tror inte hon överlever resan till Afghanistan. Idag är hon världens äldsta flykting. Trots detta ska trots det utvisas till Afghanistan till staden Kunduz där det är strider mellan landets säkerhetsstyrkor och talibanerna. Nu måste denna utvisning stoppas. Läs mer: The Independent, Sweden to deport 106-year-old Afghan refugee who is thought to be the world’s oldest asylum seeker, http://www.independent.co.uk/news/world/europe/sweden-deport-106-year-old-refugee-afghanistan-bibikhal-uzbek-a7929376.html SVD, Bibikhal, 106, ska utvisas – nu går hon inte att nå, https://www.svd.se/106-aringen-som-klev-in-i-sig-sjalv1 333 av 2 000 UnderskrifterSkapad av Robin Zachari
-
Förbättra FörsäkringskassanNamninsamlingen gäller både vanlig sjukpenning (sjuklön) och sjukersättning (tidigare kallades det förtidspension). I dagsläget kan den som blir sjukskriven av en läkare ändå nekas ersättning från Försäkringskassan, ofta på väldigt godtyckliga grunder. Vidare kan redan godkända sjukskrivningar plötsligt ifrågasättas och ersättningen dras in. Eftersom den sökande har varit sjukskriven får personen varken a-kassa eller lön. Således står man plötsligt utan någon ersättning. Likväl måste den sökande handla mat och betala räkningarna. Handläggningen och överklagande av nekad ersättning kan ta otroligt lång tid. Under tiden hänvisas den sjukskrivne att söka försörjningsstöd (socialbidrag) istället. Detta nekas ofta eftersom den sökande exempelvis har hus, bil, ägodelar och sparade pengar. För att man ska få söka försörjningsstöd måste dessa resurser först säljas och pengarna måste användas. På detta vis kan en nekad ersättning från Försäkringskassan resultera i att en tidigare fungerande privatekonomi snabbt raseras fullständigt. Vi får inte tillåta Försäkringskassan att agera på detta vis! Det skadar både oss, våra närstående och hela samhället, när människor på detta vis kastas ut ur det trygghetssystem som vi betalar skatt för! Mänskliga resurser kastas bort! Det är ett systemfel som måste åtgärdas omgående! Försäkringskassan ska vara en hjälp och ett stöd för den enskilda personen. Man ska känna att man vågar ansöka om stöd och att man blir bemött med respekt, och att man inte blir ifrågasatt, utpekad och misstänkliggjord. Man måste kunna lita på att man får ersättning och att ersättningen kommer inom rimlig tid! Alla sökande måste få en rimlig chans att klara sin överlevnad och betala sina räkningar i tid!17 315 av 20 000 UnderskrifterSkapad av Henrik Lindgren
-
Avskaffa karensdagen och karensavdragetRegeringen har meddelat att karensdagen ska ersättas med ett karensavdrag. Det minskar orättvisan för vissa grupper men för de allra flesta blir inkomstbortfallet precis lika stort som med karensdagen! Vi får därför inte ge upp, utan nu måste vi fortsätta att kämpa för att både karensdag och karensavdrag ska försvinna helt och hållet! Karensdagen tillkom på grund av att man misstänkte att det förekom omfattande fusk med sjukskrivningar. Trots karensdagens införande har det påstått omfattande fusket inte kunnat bevisas. Istället för att utreda och åtgärda på individnivå, för det fusk som trots allt förekommer, så får alla arbetande en kollektiv bestraffning i form av karensdagen. Kort sagt ett misstänkliggörande av alla lönearbetande i hela Sverige! Det är självklart helt orimligt! Den som är sjuk förlorar först och främst sin dagslön den första sjukdagen. Följande dagar får den sjuke endast 80% av sin lön. Till detta inkomstbortfall tillkommer ökade kostnader i form av läkarbesök, medicinering, osv. En veckas sjukskrivning kan kosta 2000 kr! Vem har råd med det inkomstbortfallet? På grund av ekonomin, och på grund av lojalitet mot arbetskamraterna och arbetsgivaren går många därför till jobbet även fast de är sjuka och utslitna. Detta gör att sjukdomar sprids lättare, och den som redan är trött och utsliten kommer att må ännu sämre. Ofta leder detta till att fler tvingas sjukskriva sig, och sjukskrivningarna blir också ofta längre än om man hade stannat hemma från början och vilat. Mot bakgrund av detta är det självklart att karensdagen är kontraproduktiv! Den gör ingen nytta, utan skapar bara fler sjukdagar! Avskaffad karensdag kostar mindre för företagen och samhället än vad smittspridning, långtidssjukskrivning och utbrändhet kostar! Alla ska ha råd att vara sjuka! Alla ska ha råd att bli friska!5 180 av 6 000 UnderskrifterSkapad av Henrik Lindgren
-
Rädda min syster från utvisning – Sverige är hennes hemMin syster har bott i Sverige i över 10 år och har blivit en del av samhället och vår familj. Mina barn ser henne som en andra mamma eftersom hon hjälper till att ta hand om dem varje dag när jag arbetar. Hon ger dem trygghet, kärlek och stöd, och de älskar henne djupt. Hon har byggt upp ett liv här med vänner, relationer och hopp om framtiden. Sverige är hennes hem. Att utvisa henne nu skulle förstöra hennes liv psykiskt och emotionellt. Hon riskerar att skickas tillbaka till Libanon, ett land som idag präglas av krig, oro och osäkerhet. Hon har nästan inget kvar där och är livrädd för att tvingas återvända. Ingen människa borde skickas tillbaka till rädsla och otrygghet efter att ha levt så länge i trygghet här. Vi ber er att visa medmänsklighet och låta henne stanna i Sverige. Varje underskrift betyder hopp för henne och vår familj. Tack från djupet av våra hjärtan.183 av 200 UnderskrifterSkapad av Bahia Boulos
-
Vare sig diagsnostiserad eller ej ska ingen behöva lida pga endometrios/adenomyosFör att många kvinnor lider dagligen av väntetider, felbehandling, feldiagnostisering, felmedicinering och får inte rätt vård och därav ingen chans till ett liv med mindre smärtor och besvär och därav chans till ökad livskvalite. I Sverige erbjuds kvinnor med besvär och smärtor mestadels bara hormoner medan forskning visar att detta aldrig tar bort endometrios härdar och sammanväxningar och för att ca 1/3 av endometrios patienter har progesteron resistans samtidigt som 60-80% som får kirurgisk åtgärd upplever förbättring och ökad livskvalite men majoriteten nekas den möjligheten. och för rätten till korrekt diagnostisering som bara kan ges via titthålsdiagnostik och då detta erbjuds bara en bråkdel av alla drabbade. Patienter blir ju i dagsläget lidande om rätt hjälp inte erbjuds i Sverige eller om man känner sig felbehandlad och felbedömd av svensk sjukvård. Om rätt sorts vård/åtgärd/medicinering som önskas bara erbjuds utomlands inom eu men man inte har möjlighet att betala för det själv.1 av 100 UnderskrifterSkapad av Patient i Sverige
-
Eliminera hårdare tagBarnen i svensk skola idag har inte dom förutsättningarna som krävs för att bli en stabil vuxen människa. Hårdare tag har aldrig varit en bra åtgärd mot stök eller misslyckande Det ser vi på funktionshinders historia från 18 till 1900 talet då man höll fast elever med npf och låste in dom för man trodde det skulle hjälpa. Senare kom politikerna på att oj det var inte bra, nu gör vi det bättre för dom utsatta Nu så kommer vi till det igen "Hårdare tag" som om vi har glömt historien. Det är dags att tänka om! Gör vi inte det, så kommer det kosta politikern mer pengar, och framför allt elevernas liv. Vill vi ha en sträng skola som fokuserar på beteenden eller vill vi ha en skola där alla kan få stöd i att lära sig saker72 av 100 UnderskrifterSkapad av Hilda Hanson
-
ME- och postcovidbehandling och symptomlindring: specialistvård och primärvård värd namnet.ME och Postcovid drabbar brett, och i alla åldrar, även barn och ungdomar. Vissa som insjuknat har ännu inte förstått vad de lider av. För den som är sjuk är det av flera anledningar svårt att få hjälp, även om man har en misstanke om vad problemet är. Det tar lång tid från insjuknande till diagnos; ofta många år. Även med diagnos är det i praktiken omöjligt att få behandling. De få möjligheter som fanns har helt försvunnit. Är man dessutom svårt sjuk har man oftast inte kapacitet kvar att kräva sin rätt till vård. Anhöriga går på knäna för att hjälpa med konsekvensen att även de bryts ned. Detta är ett omfattande samhällsproblem, dessutom med samhällsekonomiska konsekvenser. Därför berör detta alla i Region Stockholm, och för övrigt hela Sverige, eftersom de specialistmottagningar som fanns tog emot remisser även från andra regioner.5 av 100 UnderskrifterSkapad av Malin Gullstrand Bergh
-
Låt Nilyufar stanna!Vi måste tillsammans engagera oss för Nilyufar och stå upp för alla människors rätt till att ha möjligheten till att leva värdiga liv! Att utvisa Nilyufar är inte bara orättvist men omänskligt och vore att tvinga en person, med redan begränsade och utsatta förutsättningar, till en riskfylld, otrygg och ovärdig miljö och vardag. Det kan vi inte acceptera!5 356 av 6 000 UnderskrifterSkapad av Agneta Khan
-
Starta skånskt center för avancerad andningsvård & rehabilitering.För att Skåne behöver det. För att personer med dessa behov inte ska behöva bo flera månader och ibland åratal på sjukhus.5 av 100 UnderskrifterSkapad av Joakim Strömsjö
-
Inför medborgarlön I sverigeMedborgarlön har testats i finland. Att Sverige borde införa detta är för att ge oss chansen att satsa på livet - utan att behöva jobba, uppfylla sina drömmar, att ta chansen att göra något kreativt, bedriva verksamhet eller frilansa. Eller bara för att överleva. Många människor mår psykisk dåligt, det är kaos med sjukförsäkringen och akassan har krångliga regler som tvingar kvar folk i jobb de inte trivs med och tröttar ut dem utan att ge chans att göra vad man själv vill. Den politiska debatten handlar bara om att folk ska jobba, men alla kan eller vill inte det. Då tycker jag att medborgarlön är ett bra alternativ för ett fritt och tryggt liv som jag tror kan förbättra folkhälsan för de flesta.29 av 100 UnderskrifterSkapad av Andreas Ulvebring



