• Akademiker på Södertörns högskola fördömer folkmordet mot palestinierna och kräver ett eldupphör!
    This petition is aimed at students and employees at Södertörn University. We're gathering signatures because we demand a statement regarding the genocide in Palestine from Södertörn University's management. Students and employees at Södertörn University condemn the genocide against the Palestinians, demand a ceasefire and a stop to all genocidal acts! With the silence displayed by the management of Södertörn University, we want to make our voices heard and condemn the genocide in Palestine. As students and employees, we have an obligation to uphold the university's own value base that stands up for human rights and international law. It is disturbing that our academic institution chooses to remain silent during a genocide. Choosing to remain silent during a genocide is to turn a blind eye to war crimes, undermines the legitimacy of international law and enables the normalization of the killing of Palestinians. Södertörn University has previously shown its support for Ukraine and wrote the following "The political regime led by Vladimir Putin must immediately stop its military aggression and respect international law." The university has also raised the Ukrainian flag and shown its support to the Ukrainian people. We demand that Södertörn University show the same solidarity when it comes to non-white people outside Europe's borders, condemns the genocide and calls for the demand of a ceasefire.
    437 av 500 Underskrifter
    Skapad av Södertörn Solidaritet Picture
  • Gratis mensskydd på skoltoaletter i Trelleborg!
    Gratis mensskydd på skoltoaletterna är en självklarhet. Det ökar jämlikheten i skolan, bidrar till att skapa en tryggare miljö och motverkar stigmatiseringen det finns kring mens. Denna fråga har förts på många håll men har alltid fått avslag. Detta kunde blivit verklighet för länge sedan. Det är dags att göra något åt det nu! Skriv under namninsamlingen!
    147 av 200 Underskrifter
  • Vi som vill ha Nattis i Gällivare!
    Förr har denna frågan tagits upp, senast i höstas och då har man fått till svars att det är för litet intresse. Men när har man senast gjort en ny intressekontroll? Ju fler vi är som skriver under, ju fler visar vi behovet som är i behov av Nattis!
    70 av 100 Underskrifter
  • LÅT FAMILJEN MISINI STANNA KVAR!
    För att familjen hör hemma här i Sverige dom har vänner och familj som dom behöver i livet och dom förtjänar inte att bli utvisade
    1 994 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Josef Bazergani
  • Nobina/Sörmlandstrafiken VAKNA
    Med fokus på problemen kring Nyköpings kommun, De trafikolyckor som skett skulle kunna innehålla ditt barn, din vän eller någon du allmänt håller kär. Om du till exempel är förälder och har barn som behöver bussen för att ta sig till och från skolan, eller om du själv färdas mycket på vägarna generellt, är du inte orolig när ditt barn ska färdas på ovårdade vägar i ett främmande fordon eller om du kommer ta dig fram och hem igen? Med fokus på självaste Sörmlandstrafiken och Nobina, Vi elever som pendlar till och från Öknaskolan förlitar oss på att bussarna ska ta oss till skolan och hem - detta för att vi inte har något annat val och just därför måste vi lägga vårt förtroende på dom. Även om vägarna är vårdade och väglaget är framkomligt så är dessa bussar ofta sena, lite för ofta för att kalla ”misstag”. Generellt fungerar bussturerna i stan och under kortare sträckor. Men hur kan det alltid vara så att bussen kommer fram sent trots att den körs samma rutt varje dag? Borde inte dessa chaufförer veta hur vägarna går vid det här laget. Det är bara Nyköpings Kommun och Sörmlandstrafiken/Nobina som kan se till att alla som färdas på dessa vägar, i egen bil och kommunalt, också färdas tryggt. Nu vet jag inte hur jag ska få en förändring att ske, kanske kan ditt namn hjälpa oss att bli hörda? Det är gratis att skriva under och tar endast några få sekunder. En person kan inte göra allt, men alla kan göra något. Tack.
    11 av 100 Underskrifter
  • Stoppa folkmordet i Palestina!
    Vi uppmanar dig att lägga din underskrift till vår namninsamling och bli en del av rösten som kräver omedelbara åtgärder för att stoppa det pågående folkmordet i Palestina. Varför ska du gå med? 1. Internationellt Tryck: Varje underskrift stärker den internationella opinionen och ökar trycket på världens ledare att agera för att stoppa våldet och arbeta mot en varaktig fredslösning. 2. Skapa Medvetenhet: Genom att sätta ditt namn på listan hjälper du till att sprida medvetenhet om den humanitära krisen i Palestina. En stark och enad röst kan bryta igenom tystnaden och få världens uppmärksamhet. 3. Solidaritet och Empati: Ditt stöd visar solidaritet och medkänsla med det palestinska folket som kämpar mot svåra omständigheter. Det skickar en tydlig signal om att världen inte kan stå likgiltig inför lidandet. 4. Humanitärt Bistånd: Genom att samlas som gemenskap kan vi också mobilisera resurser för att stödja humanitärt bistånd och hjälpa dem som drabbats hårdast av konflikten. Varje underskrift är en steg närmare förändring. Gå med i namninsamlingen och bidra till att göra skillnad för det palestinska folket.
    451 av 500 Underskrifter
    Skapad av Louise Cansington Picture
  • Rädda Björklunds Hage 4H
    För barnen, för fritiden och framtiden. Att få vara nära djur, fast man bor i stadsmiljö är utvecklande och viktigt för stor som liten. Björklunds hage blir inte detsamma utan djuren och caféet. Vi måste kämpa för att det ska få vara kvar!
    2 494 av 3 000 Underskrifter
    Skapad av Ylva Norvinger
  • Barn dödas i tusental - vi står inte ut!
    För att visa att vi är många som vill ha ett eldupphör! Tusentals barn har dött när Israel släppt bomber mot bostadshus, skolor och sjukhus. Nu utsätts befolkningen dessutom för svält. Många av de som överlever har förlorat allt och kommer behöva växa upp utan sina föräldrar och vara traumatiserade. Det här kan vi aldrig acceptera!
    30 767 av 35 000 Underskrifter
    Skapad av Föräldrar för eldupphör . Picture
  • Rätten till en jämlik klimakterievård!
    Allt för många kvinnor går i onödan och mår dåligt på grund av att de inte blir lyssnade på i den offentliga vården! Inte sällan behöver vi kvinnor ”slåss” för att få en god klimakterievård som både kostar pengar i den privata vården och tid och ork som vi har begränsat av pga klimakteriebesvären! Klimakterieläkemedel såsom Östrogenplåster Estradot har varit restade i Sverige sedan 2022, vilket tvingar kvinnorna att handla läkemedel utomlands trots att det ska ha rätt till den vården i Sverige! Läkemedelsverket anser att det kostar för mycket att upphandla läkemedlen, vilket leder till oerhört lidande för kvinnan men också indirekt hennes familj och de runt omkring henne! För att inte tala om den kostnad det medför med hög sjukfrånvaro så många av symtomen kan också härröras till utmattning och många kvinnor får gå obehandlade år efter år med allt det mänskliga lidande det medför på en individ-och samhällsnivå! Idag följa inte symtomen hos kvinnorna upp utan istället föreskrivs ofta antidepressiva läkemedel i brist på okunskap! Många av oss kvinnor får lida i åratal innan vi om vi har tur får hjälp! Det kostar både tid och pengar något som är en bristvara hos de drabbade! Istället möts kvinnorna av okunskap och bristande tillvägagångssätt av läkare! Många gånger så skrivs det ut antidepressiva till kvinnor som istället skulle behöva bli lyssnade på och få hjälp att reda ut vad de behöver som en ändrad livsstil med kost och motion samt hormonterapi. Sverige kan bättre än att låta kvinnor få lida år efter år! Gör om och gör rätt!
    2 519 av 3 000 Underskrifter
    Skapad av Jemima Andersson
  • Stoppa P1-slakten!
    Public service fyller en viktig funktion i samhället. Vi är många som tar del av bl.a. nyheter, (folk)bildning och underhållning via SR, SvT och UR. Låt oss därför tillsammans se till att Sveriges radio, Sveriges television och Utbildningsradion får de medel de behöver. Steg 1 är att stoppa slakten på P1:s programutbud.
    25 av 100 Underskrifter
  • Fler vuxna till Östra Karups skola för en tryggare skolgång!
    Östra Karups skola behöver fler resurser för att eleverna ska känna sig trygga och få rätt hjälp att utvecklas! Skolgården är uppdelad i många olika delar så de få rastvakterna som finns räcker inte till. Klasserna blir större och större med fler inflyttande familjer, pedagogerna räcker inte till. Som förälder till barn på Östra Karups skola vill vi med denna namninsamling visa att vi anser att Östra Karups skola har för få vuxna resurser för att fullfölja skolans uppdrag.
    4 av 100 Underskrifter
    Skapad av Tina Mattsson
  • RÄDDA SESKARÖ SKOLA
    Stöd oss i kampen för att behålla skolan på Seskarö! Seskarö är en levande by med starka företag (många arbetstillfällen). Här finns bland annat butik, restaurang, tandläkare, frisör, sågverk och skola.  En skola som nu hotas av nedläggning genom Haparanda stads förslag om endast centrumskolor.  En nedläggning av Seskarö skola skulle få förödande konsekvenser. Det skulle slå undan benen för företagen och göra rekrytering i stort sett omöjlig.  Tillintetgöra framtidstron som pulserar på Seskarö. För att inte tala om barnen.  Barnen behöver och vill ha sin skola.  För på skolor som Seskarö bygger man människor. Trygga, omhändertagna, starka unga människor. Och det är just precis vad samhället behöver. Idag mer än någonsin.
    1 136 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Li Franzén